Privatflysertifikat PPL(A)

Teorikurs

Teorikurset til PPL(A) inneholder én lærebok og tilgang til en pedagogisk læringssti på nett.

Aldri før har det vært så morsomt og enkelt å lære seg flyteori! 


Nettkurset ligger i itslearning og består av innsendingsoppgaver som løses ved hjelp av læreboken. Oppgavene ligger sortert fagvis i en læringssti som følger kapitlene på boken. Slik blir du enkelt guidet gjennom hele pensumet på en morsom måte etterhvert som du leser.


I nettskolen finner du også videoklipp og andre nyttige lenker som hjelper deg med oppnå en bred forståelse av pensumet på en morsom måte. 

  • Eksamenstreningsverktøy med over 1500 eksamensspørsmål.
  • Nettskolen er tilgjengelig både på PC/Mac, nettbrett og mobil.
  • Du får 24 mnd tilgang til nettskolen. 

 Priser - kurspakker

IMG_3300_3
PPL_pooleys CRP 1-1593417562871
ibooks3

KOMPLETT KURSPAKKE INKL. E-BOK


9690,-


Hva er inkludert? 

KURSPAKKE MED LÆREBOK OG NAV.UTSTYR


8890,-


Hva er inkludert?

IMG_3300_3
PPL_pooleys CRP 1-1593417562871

Læreboken

Den store motorflyboken

Læreboken er unik i opplæringssammenheng i det at den er skrevet som en flytur fra A til Å, der de teoretiske emnene er bakt inn i flyturen. Norges nyeste og mest moderne lærebok til privatflygerteori er utgitt av Norges Luftsportsforbund og forfattet av Kjersti Melling, skolesjef i Oslo Flight Academy.


Også tilgjengelig som e-bok!

Boken er også tilgjengelig hos Apple Bøker

IMG_3300_3
utdrag den store motorflyboken
Utdrag den store motorflyboken
36A6A952-FE96-4A4D-A805-8443CAAA7543

Hva koster det?

Å bli privatflyger er ikke så dyrt som mange tror. I tillegg er kostnadene spredt utover hele utdanningsforløpet. Under ligger et kostnadsoverslag: 


  • PPL teorikurspakke: 8.890,-
  • Flymedisinsk undersøkelse klasse 2: 3.000,-
  • Gebyr teorieksamen: 4.230,-
  • Sum teori og flymedisinsk undersøkelse: 16.120,-
  • Medlemskap i flyklubb og NLF : 2.200,-*
  • Flytimer i klubb (min. 45 timer a 1700,-): 76.500,- 
  • Flyleie praktisk prøve: 2.400,- 
  • Honorar til kontrollant for praktisk prøve: 2.500,- 
  • Luftfartstilsynets gebyr for utstedelse av sertifikat: 1.630,-
  • Sum praktisk program: 85.230,-
  • Total: 101.350,-


* årsavgift for medlemskap varierer fra klubb til klubb. Det samme gjelder timepris for flyleie med instruktør, da det er variasjon i hvilke flytyper som benyttes til skoling. Ta kontakt med din nærmeste klubb for eksakte priser.


Timeantallet på praktisk program varierer med den enkeltes feridigheter og progresjon.  Det kan være lurt å regne med en buffer på 10-20% på disse timene for å være på den sikre siden. Honorar for kontrollant varierer. Det er ikke tatt høyde for eventuelle omprøver ved teoretisk eksamen. Gebyr for dette er 450,- pr. enkeltfag pr. eksamensperiode.

Relevante filmklipp
Spørsmål eksempel
Læringssti

Mer om teorikurset

Nettbasert undervisning

Læringssti

Læringsstien i nettskolen følger kapitlene til boken tett og du blir guidet gjennom pensumet på en oversiktlig og pedagogisk måte. Etter hvert som du leser boken og leverer oppgaver går du videre til neste del av læringsstien. Du får automatisk tilbakemelding etter hver innsendte oppgave, men en lærer følger progresjonen din hele veien og er tilgjengelig for spørsmål. 


Relevante filmklipp ligger innebygget i nettskolen og gir en dypere forståelse av fagene.


Fyldige kompendier er laget til hvert fag. Disse hjelper deg med å sortere ut den viktigste informasjonen og fungerer utmerket som støttelitteratur og som oppsummeringi enkeltstående fag.

Om sertifikatet

Privatflysertifikat

Med et PPL(A) får du rettigheten til å fly etter visuelle flygeregler (VFR). Du kan fly ditt eget fly, eller du kan være medlem av en flyklubb og leie fly der.


Hvor stort fly kan jeg fly?

Et PPL gir deg rettigheter til å ta med inntil 19 passasjerer i fly som veier maksimalt 5,700 kg. Men du kan ikke bedrive kommersiell flygning. 


Påbygging

PPL(A) kan påbygges med ulike rettigheter. De vanligste påbyggingene er nattrettighet eller sjøflyrettighet og instrumentrettighet.

Sertifikatet kan også påbygges med sleping, akro, og halehjulsutsjekk.


I tillegg kan et PPL utvides nærmest i det uendelige med tomotorsrettighet, og instruktørrettigheter. Man kan også bygge på det videre til et kommersielt flysertifikat, Commercial Pilot Certificate (CPL). 

Praktisk program

Selve flytimene

Den praktiske delen av utdanningen består av minimum 45 timer flyging som skal lære deg å håndtere flyet i mange ulike situasjoner, både normal operasjon og nødprosedyrer.


Programmet er delt opp i forskjellige læringsblokker. Først lærer du grunnleggende håndtering av flyet, deretter må du lære å betjene radioen ombord samt hvordan tilpasse flygingen annen trafikk. Nok et viktig fokusområde er håndtering av nødsituasjoner.


Flygingen gjøres primært sammen med en instruktør. Men det er også en egen del av programmet som heter soloflyging. Det vil si at du flyr helt alene. Solodelen omfatter avgang og landingstrening, forskjellige flyøvelser og navigasjonsflyging


Praktisk flytrening foregår i én av flyklubbene tilsluttet Norges Luftsportforbund (NLF). Når du bestiller kurs hos oss, så hjelper vi deg komme i kontakt med din nærmeste flyklubb. Du kan også finne din lokale flyklubb på NLFs sider.

Legesjekk

Den flymedisinske undersøkelsen er en forholdsvis enkel undersøkelse som skal sjekke at du har normal helse. Man trenger absolutt ikke være supermann for å bestå undersøkelsen, og langt de fleste består. Men det lønner seg likevel å gjøre legesjekken før du begynner på utdannelsen. Slik at du ikke påtar deg for store kostnader med videre kurs dersom det mot formodning skulle vise seg at ikke alt var i orden.


Selve undersøkelsen er en normal helsesjekk som inkluderer syn, hørsel, hjerte, lunger og blodtrykk. I tillegg sjekkes blodprosenten og urinen. Det kreves normalt syn (briller er tillatt). Dersom man har briller eller linser som er sterkere enn +/- 5, skal man undersøkes av øyelege oppnevnt av legenemnda i Luftfartstilsynet. Kravet for hørsel er at man skal kunne høre vanlig talestemme på hvert øre på 2 meters hold bakfra.


Kontakt Norges Flymedisinske Senter for mer spørsmål eller se Luftfartstilsynets oversikt over godkjente flyleger.

Du kan fly tilnærmet overalt


Et norsk PPL(A)-sertifikat er bygget på et europeisk (EASA) regelverk og gir deg automatisk rett til å fly hvor som helst i Europa. I tillegg er det basert på en internasjonal FN-standard (ICAO). Og siden ICAO er en global standard vil et PPL-sertifikat utstedt i Norge gi deg rett til å fly for eksempel i USA, etter en minimal papirgjennomgang hos et lokalt FAA-kontor. Dette betyr at du kan leie fly på ferie i USA og f.eks. fly over Golden Gate Bridge i San Francisco.

Foto: Ole Martin Walberg

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne!